Tietoa meistä

Kanta-Hämeen romaniyhdistys ry on perustettu 2015. Yhdistyksen toiminnan tarkoitus on kehittää Kanta-Hämeen alueen romanien yhteisöllisyyttä, osallisuuden lisäämistä, koulutuksen ja työllisyyden tukemista sekä parantaa kulttuuritietoisuutta.

Yhdistys järjestää toimintaa mm:

- työllistämällä ja ohjaamalla romaninuoria koulutukseen ja työelämään

- tarjoamalla monipuolisia leiritapahtumia (musiikki, kieli, hevosperinne, perinteiset käsityöt, ruokaperinne jne.) ensisijaisesti Kanta-Hämeen romaneille

- järjestämällä kulttuuri-, keskustelu ja koulutustilaisuuksia sidosryhmille sekä viranomaisille

- järjestää erilaisia kulttuuritilaisuuksia, kuten näyttelyitä, musiikkitilaisuuksia, kokkikerhoja, museokäyntejä jne.

- antaa ohjausta kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin (terveys, liikunta, elintavat)

- perinnetilaisuuksien ja muiden vastaavien tapahtumien kautta pyrkii lisäämään yhteisöllisyyttä

Yhdistyksen tarkoituksen on myös tukea romanilasten ja nuorten koulunkäyntiä, vahvistaa romanikielistä opetusta ja pyrkiä lisäämään koulunkäyntiavustajia romanikoululaisille. Yhdistys toimii myös asiantuntijan ja neuvonantajan tehtävissä romaniväestön ja valtaväestön välillä.